روایت تابناک از توئیت خبر ساز «حذف طبقه متوسط»

این گزارش را از طبقه جدید خودم می نویسم؛ از زیر خط فقر! 

تعطیلات نیمه شهریور، ضمن آن که فقدان برنامه ریزی در سطوح و ابعاد متعدد جامعه و سیستم مدیریتی آن را به رخ کشید، از زوایه ای مهم تر هم قابل توجه است.
کد خبر: ۱۲۵۸۱۱۹
|
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱ 07 September 2024
|
8526 بازدید
|

مهدی محمدی؛ تابناک-  من از طبقه جدید خودم روایت می کنم.
این گزارش را از طبقه جدید و البته پایین تر از طبقه قبلی ام، می نویسم.
شما هم اگر این روزها در حسرت انجام کارهایی هستید که قبلا دلخوشی تان بوده، و قدرت انجامش را داشتید، یا اگر در موقع خرید از فروشگاه، مدام قیمت ها را چک می کنید و نهایتا به یکی دو قلم جنس خیلی ضروری اکتفا می کنید، یا اصلا چندین بار در ماه، از این فروشگاه به فروشگاه بعدی و بعدتر می روید تا از هر کدام، مقادیر مشخصی نسیه بخرید و رویتان بشود که درخواست نسیه جدید را از گزینه جدیدتر داشته باشید، شما هم اگر در ماه، چند روز را در هفته، از آن سر دیگر کوچه رد می شوید که سوپری محل نبیندتان، شما هم اگر صبح و شب فکر می کنید که خوش شانس هستید که فعلا کسی از خانواده تان مریض نیست و گرنه چه باید می کردید، اگر از آخرین خریدی که برای شخص خودتان انجام داده اید، خاطره ای مبهم و موهوم در ذهنتان مانده، و اگر عباراتی مثل مشارکت سیاسی و مدنی و ... برایتان بی مفهوم شده است،... اگر شما هم این شرایط و روزگاری شبیه به آن را دارید که پیش تر، چنین نبوده، از آشنایی تان خوشحالم؛  ما با هم سقوط کرده ایم. از طبقه متوسط، به طبقه ای پایین تر به نام طبقه فقرا... زیر خط فقر... مقبره الفقرا.
 
امان از این آخر شهریور 
 آخر شهریور ماه همواره یکی از دوره های پیک سفر ایرانیان به شهرهای متعدد محسوب می شود. مخصوصا این که تهرانی ها در آخرین روزهای این ماه، در تلاش برای استفاده از روزهای آخر تعطیلات تابستانی، روانه شهرهای متعدد کشور می شوند. اما تعطیلات اخیر شهریوری، ظاهرا در اکثریت قریب به اتفاق استانها، مساله ساز بوده است.
 
«این سفرها و هجوم بی سابقه مردم به شهرهای متعدد را در ۵۰ سالی که از عمرم می گذرد، ندیده بودم». این بخشی از اظهارات حسینی، معاون مدرسه ای در کرج است که سفری به شهر زادگاه خودش، یعنی شهر نور در مازندران داشته و خسته و کوفته از سفرش ابراز پشیمانی کند. چرا که بیش از دو برابر زمان استاندارد را رانندگی کرده و ترافیک مدام آزارش داده است.
 
هشدار طبقه متوسطی، این بار با بیانی دیگر
اما داستان سفر شهریور نه اینجا، که با توئیت یکی از مسئولان مرتبط با صنف هتلداری، معنایی عمیق تر می یابد. 
مهدی رودبارکی، عضو هیئت مدیره جامعه هتلداران ایران در توئیتی نوشت: هتل های ۴ و ۵ ستاره و ویلاهای بزرگ و گران قیمت در تمام تعطیلات کاملا پر و هتل های ۱/۲/۳ ستاره و ویلاهای میان رده و ارزان قیمت در تمام تعطیلات گذشته ظرفیت خالی داشتند. طبقه متوسطی دیگر وجود ندارد.
این گزارش را از طبقه جدید خودم می نویسم؛ از زیر خط فقر! 
 
جمله پایانی این عضو هیات مدیریه جامعه هتلداران با توجه به آمار ها و اطلاعاتی که وی از شرایط پذیرش مسافران در هتل ها دارد، نمی تواند جمله ای ساده و باری به هر حال انگاشته شود.
 
طبقه متوسط  سقوط کرده است
روایت غم انگیز سقوط طبقه متوسط ایرانی به جولانگاه فقر، قصه ای طولانی دارد که از سالیان پیش هشدارهای آن را استادان دانشگاه و جامعه شناسان و نیز اقتصاد دانان می دادند. جامعه متوسط ایرانی هم در درون دایره بی توجهی ها، هر روز به پایین و پایین تر میل می کرد.
هر چند سقوط طبقه متوسط در ایران در سالیان گذشته همواره مورد هشدار و تاکید بوده است، اما در همین چند سال اخیر و در گیر و دار انواع موضوعات مهم و غیر مهم، ماجرا پیچیده تر شده و البته چندان تلاشی نیز برای تبیین و درمان انجام نگرفت. تا این که سقوطُ رخ داد.
 
امان الله قرائی مقدم، آسیب شناس اجتماعی، در مروری بر شرایط سال گذشته شمسی، می گوید: تغییر بسیار مهمی که در سال ۱۴۰۲ شاهد آن بودیم، «کوچک‌شدن طبقه‌ متوسط» است. این طبقه، سپر مقاومتی طبقات پایین در مقابل طبقات بالاست و ضعیف‌شدن آن به ضرر جامعه است. وقتی این طبقه فرو می‌ریزد، طبقات زیرین را به جنبش و حرکت درمی‌آورد و می‌تواند آنها را علیه طبقات بالا، حاکمیت و دولت برانگیزاند.»
 
طبقه متوسط در ابعاد متعدد، مخصوصا برای کشوری همچون ایران دارای اهمیت است. وارنر، جامعه شناس آمریکایی، طبقه متوسط را موتور محرکه جامعه توصیف می کند و شاید مبتنی بر چنین تعریفی بتوان کاهش مشارکتهای سیاسی مردم ایران در سالهای گذشته را تببیین و توجیه کرد.
 
 
معنای فقیر تر شدن
یکی از همکاران خبرنگار در صحبت هایش می گفت: بعد از ۲۰سال سابقه رسانه ای، انواع مدیریت ها، رتبه های برتری که کسب کردم و ...، حقوقم ۳۵۰ دلار از حقوق سال دومی که تازه کار بودم و حقوق مختصری می گرفتم، کمتر است.  به راستی معنای این اگر  فقیرتر شدن و یا فقیر تر کردن جامعه ایرانی نباشد، چه خواهد بود؟
هر چند دلایل زیادی می توان درباره سقوط طبقه متوسط ایرانی و کاهش نقش آفرینی او در جامعه ذکر کرد و یا از نقش جدی تحریم ها و حواشی آن در این باره سخن گفت،  اما به نظر می رسد دولت جدید و وزرای تازه نفس باید جدی تر و عمیق تر از همه ادوار، به این بحث بپردازند و چاره ای بیندیشیند.
 
تراژدی غم انگیز
سفر شهریوری ایرانیان، انبوهی از مردمان چادرنشین در شهرهای توریستی و غیر توریستی را شاهد بود و اگر اظهارت عضو هیات مدیریه جامعه هتلداران، بر اساس آماری موثق باشد ، می شود حتی به این تراژدی غم انگیز خیابانی هم گریست.
حال خودمان را مرور کنیم. این روزها را با سالهای قبل که وخامت حالمان اندکی، بهتر از امروز و کمی کم دردتر بود مقایسه کنیم. این مرور می تواند بخشی از آنچه را که بر جامعه ایرانی می گذرد، روایت کند.
اما روایت اصلی در متن زندگی مردم و در لابلای دغدغه های معیشتی آنهاست و در لای زخم ها و دردهای کهنه، تازه تر هم می شود؛ نه رمقی برای مشارکت و اعتماد و امید باقی می گذارد، نه حسی و احساسی شورانگیز را بر می انگیزد. مقصدش، افسردگی و بعد طغیان است.
به قول یکی از همکاران خبرنگار، ما هر قدر هم تلاش منفی بکنیم و هر چقدر با عرضه و  بی عرضه باشیم، باز هم توان به پایین کشیدن یک طبقه پرفشار از جامعه را نداریم. او می خواست بگوید؛ ما سقوط نکردیم؛ هلمان داده اند. 

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۶
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
درود بر نویسنده خوش قلم این گزارش عالی

به راستی چه دردناک است این جمله:

ما با هم سقوط کرده ایم. از طبقه متوسط، به طبقه ای پایین تر به نامه طبقه فقرا... زیر خط فقر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
خداروشکر که عشقی به وام 2.7 میلیاردی با نرخ 4 درصد رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
من هم از قشری هستم که شاید اطرافیان حسرت زندگی من را داشته باشند مثلا سفر ترکیه به عنوان کم خرج ترین سفر را انتخاب کردم ولی از ایمکه مدام در فروشگاه ها در حال چک کردن قیمت اجناس بودم و از این کار حالت عصبی و نفرت انگیزی پیدا کردم ، قید سفر را بعد از این میزنم ما هم سقوط کردیم نتیجه یکسال زحمت شبانه روزی یک سفر پر از حسرت و حالت عصبی شد ما همه چند طبقه سقوط کردیم
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
اول انتشار دادی کامنت را بعد پشیمان شدی حرف حق را سانسور کردی باریکلا نکن رانت داری بهت بر خورد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
من متولد 61 هستم ولی شناسنامه رو پدرم یکسال بزرگتر گرفت تا زودتر برم مدرسه، که بابت این حرکتش که من رو یکسال از تورم ها و چالشهایی که باهاش مواجه میشدم جلو انداخت، سپاسگزارم.
سال 83 لیسانس گرفتم و مشغول به کار شدم، جالبه با 6 میلیون پس انداز و قرض که گذاشتم تو بانک مسکن با وام مسکن یه آپارتمان 60 متری تو آریاشهر خریدم.
اما بعد از ده سال دیدم جوان های حدود 23 سال، بیچاره ها دارن برنامه ریزی میکنند شاید بتوان یه ماشین بخرم. و خونه براشون رویاست.
الان که 43 سالم شده، دقت میکنم به جوان‌های 23 ساله ، میبینم اکثرشون دارن برنامه ریزی مالی میکنند تا شاید یه موبایل باکلاس بخرند، و حتی خرید یک موتور هم براشون شده رویا.
ترسم اینه که چندسال دیگه خرید گوشی موبایل هم براشون دست نیافتنی بشه، چه برسه به خرید خانه و ازدواج.
البته برای یک عده قلیل هم، من فضل ددی ، داریم
بازنشسته حداقلی بگیر مفلس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
سال ۹۷ با دریافتی معادل ۳۵۰ دلار آمریکا بازنشسته حداقلی بگیر شدم
و حقوقم بسختی کفاف سه هفته رندگی ام را می‌داد

ولی الان حدود ده میلیون ۷۰ هزار تومان و کمتر از ۲۰۰ دلار دریافت میکنم
و بسیار بسیار زندگی فقیرانه و سختی دارم و حقوقم حداکثر

کفاف ده روزه زندگی ام را هم نمی‌دهد و بناچار در نگهبانی شبانه یک گاراژ بسختی و ذلت جهنمی کار میکنم

و در غیر اینصورت باید اجباراً از فرزندانم که حالا صاحب

خانواده و کلی مشکلات هستند در خواست کمک میکردم

که اصولاً و بهیچ وجهی چه از نظر مالی و چه از نظر اخلاقی

و وجود شرمندگی و خرد شدن غرورم اصلا ممکن نمیباشد

و لذا ، در سن ۶۷ سالگی ،و داشتن چندین بیماری قند و

قلبی عروقی و عصبی گوارشی بصورت جدی بر سر دو راهی

ادامه کار بسیار سخت نگهبانی شبانه در یک پارکینگ گاراژ

و یا جدیداً بصورت جدی بفکر خودکشی افتاده ام
متخصص المپیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
خبر فوری: مبینا نعمت‌زاده تکواندوکار به کامالا هریس گفته من مدال برنز المپیک دارم پس بزار معاونت بشم و باهم ترامپ رو شکست بدیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
با مدرک ارشد و ۳۴ سال خدمت در مناطق محروم بازنشسته شدم و کمتر از ۲۰ ملیون حقوق میگیرم با دو فرزند دانشجو.حقیقتا بریدم دیگه.یه هواخوری تو خیابان هم خرج میلیونی داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
داشتن مسئولیت چه در یک کشور اسلامی چه در هر کشور دیگر دینی عظیم است بر گردن. بی کفایتی و تصمیمات نادرست و تبعات بعدی آن شامل فقر تدریجی و فساد و غیره (خواه مردم به حق و حقوق خودشان آگاه باشند یا اینکه نباشند) هم حق الناسی است بر گردن مسئولین. آقایان! باز هم توجیه کنید. آخرتی هم در کار است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
آیا هل دادن طبقه متوسط عمدی نبود؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
اولا هتل های سه ستاره و دو ستاره و یک ستاره هم ظرفیت نداشتند. دوما اینقدر ترافیک و راهبندان بود که از چشم همه درآمد. پلیس هم یا نبود یا کار خاصی نمی کرد.
پاسخ ها
دکتر حقیقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
اولا که ایشون فقط شمال و نگفت و فقط این چند روز را نگفته . و اینکه با دلار 60 هزار تومنی . اگر کسی 50 میلیون تومن ( بر فرض ) درآمد داشته باشه . مسافرت خوب برایش رویا شده . واضح هست . .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
یک مسیر که در حالت نرمال 4 ساعت راه است، 13 ساعت طول کشید با ترافیک سنگین. خیلی از ماشین ها کنار مسیر خراب شده بودند یا دیسک و صفحه شان داغان شده بود. نه پلیسی کنترل می کرد و نه مردم خوب رانندگی می کردند. بعضا جاده ها مسدود بود. هتل هم پیدا نمی شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
خود تهرانی ها به تنهایی اگر ۵ درصد شون برو شمال جاده ها بسته میشه با این عرض جاده ها.حقوق من ۱۰ سال پیش بیشتر حقوق الانمه این دیگه روشنه این بلا سر همه آمده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
روز به روز بدبخت تر و فقیر تر میشیم ولی این وسط یه عده دارن وام های میلیاردی با نرخ 4 درصد به جیب میزنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
اونا وضعیتشان خاصه، اینو باید درک کنیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
در شمال هم ترافیک بود و قطعی آب و برق مردم را کلافه کرده بود. خیلی ها کنار جاده و وسط پارک و لب ساحل چادر زده بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
کل روزمان در ترافیک و راهبندان خراب شد. بعد در سرعین رفتیم تلکابین 2 ساعت موقع سوار شدن در صف بودیم و دو ساعت هم موقع برگشتن در صف تله کابین بودیم. در جنگل گیسوم هم سه چهار ساعت در ترافیک بودیم. ماشین ها قفل شده بودند و ترافیک بیداد می کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
متاسفانه محیط زیست در حال تخریب بود. در گردنه حیران بین آستارا تا اردبیل در ارتفاعات اینقدر ویلا ساخته شده بود که باعث تاسف بود. معلوم نیست سازمان محیط زیست و جنگلبانی و سایر نهادها چطوری اجازه کوهخواری و ساخت ویلا در ارتفاعات بالای دو هزار متر و در نزدیکی ابرها را داده اند. حیف گردنه زیبای حیران که همه اش شده ویلا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
سفر کردن برای بعضی ها بد معنی شده هموطنان جنوبی مان حداقل72 ساعت تو راه رفت و برگشت به شمال هستند حداکثر 48 ساعت در شمال بدون حمام سرویس بهداشتی مناسب .
از این 48 ساعت هم چندین ساعت صف بنزین و نان و تله کابین و .....
از این سفرها جز خستگی و اعصاب خورد کردن چیزی باقی نمیماند بعد هم مثل مهاجرین کانادایی که بیشترشان با نان بخور و نمیر زنده اند از مسافرتشان تعریف میکنند
faramarz
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
بسیار زیبا و کامل شرایط جامعه را توصیف کردید.
حذف طبقه متوسط جامعه عواقب بسیار خطرناکی دارد.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟